چک لیست نگهداری سرور – بخش سوم

آخرین بروزرسانی 2023/01/17 at 12:43 ب.ظ

چک لیست نگهداری سرور – بخش سوم

چک لیست نگهداری سرور – بخش سوم

چک لیست نگهداری سرور - بخش سوم

۷. بررسی مصرف شبکه

مانند بررسی مصرف رم و CPU باید مصرف و ظرفیت شبکه را بررسی کنید. اگر سرور به سمت حداکثر ظرفیت سخت افزار شبکه پیش می‌رود، باید آن را آپدیت کنید. استفاده از ابزارهای مانیتورینگ شبکه هم توصیه می‌شود. این ابزارها ترافیک شبکه را برای استفاده غیرمعمول و دارای مشکل بررسی می‌کنند.

مانیتورینگ الگوهای ترافیک می‌تواند ترافیک وب را بهینه کند مثلا ممکن است منابعی که مکررا استفاده می‌شوند را به سرور سریعتری منتقل کنید. بررسی رفتار غیرعادی برای تشخیص رخنه ها و اتک ها مفید است و مدیریت آنها را راحتتر می‌کند.

۸. آپدیت سیستم عامل

آپدیت سیستم عامل پروسه مهمی است چون پچ ها و آپدیت ها می‌تواند مشکلات امنیتی را رفع کند و کارایی را افزایش دهد. هکرها اغلب به پچ های سیستم عاملی نگاه می‌کنند و به ضعیف ها حمله می‌کنند آن هم قبل از اینکه بتوانید پچ جدید را نصب کنید. پس زمان های خاصی را برای آپدیت سیستم عامل در نظر بگیرید.

۹. تمیز کردن سخت افزارهای سرور

باید به صورت دوره ای سخت افزار سرور را تمیز کنید. این کار از خرابی سخت افزار پیشگیری می‌کند و گردوغبار را از سخت افزار و فن ها دور می‌کند.

۱۰. بررسی خطاهای سخت افزاری

سیستم عامل های مدرن سروری دارای لاگ های خطاهای سخت افزاری هستند. ارور سخت افزاری می‌تواند خطای SMART و خرابی هارد (مانند خطای خواندن) و خطای درایور و خطای حافظه باشد. بررسی لاگ های خطا باعث پیدا کردن مشکل و رفع آن می‌شود که قبل از خرابی سیستم قابل انجام است.

۱۱. بررسی لاگ های سروری

لاگ های نگهداری سرور، دسترسی و خطا را بررسی می‌کند. این لاگ ها ممکن است زیاد و گسترده باشند اما با ابزارها و رویه ها می‌توان آنها را به آسانی مدیریت کرد.

بررسی مرتب لاگ ها شما را با عملکرد سرورتان مانوس می‌کند. لاگ می‌تواند مشکل سخت افزاری را به شما نشان دهد و در نتیجه قبل از خرابی آن را رفع می‌کنید.

لاگ های دسترسی میزان استفاده غیرمجاز یا دسترسی غیرمجاز کاربران را نشان می‌دهد.

۱۲. بررسی امنیت پسورد

مرتبا باید امنیت پسورد را بررسی کنید. اگر از سیستم مدیریتی پسورد استفاده نمی‌کنید همین حالا این کار را انجام دهید. باید سیستمی برای اتوماتیک کردن تغییر پسورد داشته باشید اگر ندارید باید از کاربران بخواهید تغییر پسورد را دستی انجام دهند.

۱۳. ارزیابی اکانت کاربران

به صورت دوره ای لیست اکانت کاربران را بررسی کنید. همچنین Permission های اکانت را بررسی کنید تا از درستی اختصاص آن به هر کاربر مطمئن شوید. هنگام این بررسی ممکن است لازم باشد دیتا و اطلاعات کاربر و اکانت را هم بررسی کنید. همچنین باید امکان پاک کردن اطلاعات کاربر قبلی به صورت دستی وجود داشته باشد.

۱۴. بررسی امنیت کلی سرور

سیاست های امنیتی سرورتان را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید در حال اجرا هستند. از ابزار امنیت شبکه برای تست شبکه از بیرون استفاده کنید. این کار باعث می‌شود جاهایی که از چشم شما دور مانده را تشخیص دهید و قبل از وقوع رخنه، آنها را بیابید. این بررسی ها را ماهانه و یا فصلی انجام دهید.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید