چک لیست نگهداری سرور – بخش دوم

آخرین بروزرسانی 2023/01/17 at 12:42 ب.ظ

چک لیست نگهداری سرور – بخش دوم

چک لیست نگهداری سرور – بخش دوم

چک لیست نگهداری سرور - بخش دوم

۲. بررسی مصرف هارد

به صورت دوره ای میزان مصرف هارد درایو های سرور را بررسی کنید. سرورها لاگ های زیاد، ایمیلهای قدیمی و پک های نرم افزاری منقضی دارند. از سیستم خود به عنوان سیستم آرشیو استفاده نکنید و لاگ ها و ایمیل ها و نسخه های نرم افزاری که دیگر استفاده نمی‌کنید را پاک کنید. دیتای کمتر، ریکاوری را هم سریعتر می‌کند.

اگر نگهداری لاگهای قدیمی برایتان مهم است آنها را روی استوریج اکسترنال ذخیره و آرشیو کنید. ایمیل های قدیمی را یا پاک کنید یا آرشیو. در برخی برنامه ها پس از آپدیت، فایل های قدیمی پاک نمی‌شود و باید از برنامه های Package Manager که دارای پروتکل های Cleanup هستند استفاده کنید. استفاده از برنامه های مدیریت فایلهای قدیمی نرم افزاری هم کمک کننده است.

هارد درایوها نه تنها برای ذخیره سازی استفاده می‌شوند بلکه از آنها به صورت Swap File هم استفاده می‌کنیم که همانند حافظه فیزیکی کار می‌کند یعنی در صورت پر شدن رم از این قسمت از هارد استفاده می‌شود. اگر مصرف هارد به بیش از ۹۰ درصد برسد، با Swap File تداخل پیدا می‌کند و کارایی به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین در صورت استفاده بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت هارد باید یا مصرف را کم کنید یا فضای ذخیره سازی را افزایش دهید. اگر مصرف پارتیشن به ۱۰۰ درصد برسد سرور دیگر پاسخ نمی‌دهد، جداول دیتابیس خراب می‌شود و دیتا از دست خواهد رفت.

۳. بررسی مصرف منابع سرور

علاوه بر بررسی مصرف هارد باید میزان مصرف دیگر منابع سرور را بررسی کنید. مصرف حافظه و پردازنده نشانگر این است که سرور تا چه حد سنگین کار می‌کند. اگر مصرف سی پی یو و رم مرتبا به صددرصد می‌رسد، نشانگر Overtax شدن سرور است یعنی بار روی آن بیش از حد مجاز است.

۴. آپدیت کنترل پنل

اگر از کنترل پنل سروری یا هاستینگ استفاده می‌کنید باید آن را آپدیت کنید. نرم افزار کنترل پنل مثل cPanle سی پنل و WHM، باید به صورت دستی  آپدیت شود. وقتی سی پنل را آپدیت می‌کنید فقط کنترل پنل آپدیت می‌شود و باید برنامه هایی که سی پنل مدیریت می‌کند مانند Apache و PHP را هم آپدیت کنید.

۵. آپدیت برنامه ها و نرم افزارها

رعایت این نکته به خصوص برای برنامه های مبتنی بر وب مهم است مثل برنامه محبوب وردپرس.

طبیعی است که بسته به نوع پیکربندی سرورتان از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. برخی سیستم ها دارای Package Manager هستند و به صورت خودکار نرم افزار را آپدیت می‌کنند اما آنهایی که این کار را نمی‌کنند باید بررسی شوند و زمانبندی بررسی آپدیت های جدید را برای آنها در نظر گرفت.

توجه داشته باشید که برخی سیستم عامل ها به نسخه های قدیمی برنامه  نیاز دارند مثلا پایتون ۲ برای CentOS7. در چنین مواردی باید مراقب باشید که چنین برنامه هایی را در شبکه استفاده نکنید.

۶. بررسی ابزارهای مدیریت از راه دور

ابزارهای مدیریت ریموت شامل ریموت کنسول، ریموت ریبوت و Rescue Mode است که سه ابزار اصلی برای مدیریت از راه دور سرور است. وجود آنها هنگامی که قصد اجرای سرور مجازی مبتنی بر کلود را دارید و یا سرورتان را از راه دور مدیریت می‌کنید، ضروری است. به صورت دوره ای درست کار کردن آنها را بررسی کنید.

ریبوت کردن می‌تواند بسیاری مشکلات را حل کند، ریموت کنسول امکان لاگین کردن به سرور بدون حضور فیزیکی را فراهم می‌کند. Rescue Mode راهکار Redhat است و اغلب سیستم عامل های سروری دارای حالت مدیریتی یا Safe هستند که با آن به صورت ریموت تعمیرات را انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید