چک لیست نگهداری سرور – بخش اول

آخرین بروزرسانی 2023/01/17 at 12:41 ب.ظ

چک لیست نگهداری سرور – بخش اول

چک لیست نگهداری سرور – بخش اول

چک لیست نگهداری سرور - بخش اول

فروش سرور معمولا با خدماتی مانند پشتیبانی نیز همراه است اما بهتر است سرویس های دوره ای و چک لیست نگهداری سرور را انجام دهید. نگهداری و مانیتورینگ ساده می‌تواند از خرابی سرور و منتهی شدن به فاجعه جلوگیری کند. مثلا اگر RAID سرور خراب شده باشد و یا مدتی است که گرفتن بکاپ متوقف شده و یا ظرفیت هاردها کاملا پر شده منتظر خرابی و Fail شدن سرورتان باشید.

اگر از سرویس های مدیریتی استفاده می‌کنید نگران این چیزها نباشید اما اگر به صورت شخصی سرورتان را مدیریت می‌کنید باید به چک لیست نگهداری سرور کاملا پایبند باشید.

چک لیست نگهداری سرور

در چک لیست نگهداری سرور که در ادامه می‌خوانید ۱۴ نکته بیان شده که باعث می‌شود درک بهتری از آنچه برای نگهداری روتین سرور لازم است پیدا کنید. نگهداری مداوم باعث به حداقل رسیدن مشکلات سروری می‌شود. بسیاری از این مشکلات قابل پیش بینی و پیشگیری است.

۱. داشتن استراتژی بکاپگیری

داشتن استراتژی خوب در بکاپگیری نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد. بهتر است بکاپ داشته باشید و به آنها احتیاج نداشته باشید نه اینکه به بکاپ نیاز داشته باشید اما بکاپی نداشته باشید. هر روز یا هر هفته زمانی را برای بکاپگیری اختصاص دهید.

بررسی کنید آیا بکاپگیری به درستی کار می‌کند یا نه. قبل از اعمال هر تغییری در سیستم مطمئن شوید که بکاپ هایتان به درستی کار می‌کند حتی چند تست ریکاوری هم انجام دهید. از بکاپگیری مهمتر محل نگهداری بکاپ هاست که باید استانداردهای مربوط به آن را رعایت کنید.

اصولا Raid در سرورها پیاده سازی و اجرا می‌شود که طی آن چندین هارد به صورت یک هارد دیده می‌شوند. برخی انواع RAID ها برای افزایش کارایی و برخی برای افزونگی هستند. اگر از ابزار مدیریتی Raid استفاده کنید می‌توانید به سادگی از احتمال خرابی هارد درایو مطلع شوید در نتیجه فرصت کافی برای جایگزینی و ریبیلد کردن رید را دارید و در نهایت زمان Downtime کم می‌شود.

ممکن است سالانه تنها یک درصد خرابی رید رخ دهد. اگرچه که به ظاهر عدد کوچکی است اما خرابی کامل سرور و دان بودن چندین ساعته سیستم را باعث می‌شود.

۲. بررسی مصرف هارد

به صورت دوره ای میزان مصرف هارد درایو های سرور را بررسی کنید. سرورها لاگ های زیاد، ایمیلهای قدیمی و پک های نرم افزاری منقضی دارند. از سیستم خود به عنوان سیستم آرشیو استفاده نکنید و لاگ ها و ایمیل ها و نسخه های نرم افزاری که دیگر استفاده نمی‌کنید را پاک کنید. دیتای کمتر، ریکاوری را هم سریعتر می‌کند.

اگر نگهداری لاگهای قدیمی برایتان مهم است آنها را روی استوریج اکسترنال ذخیره و آرشیو کنید. ایمیل های قدیمی را یا پاک کنید یا آرشیو. در برخی برنامه ها پس از آپدیت، فایل های قدیمی پاک نمی‌شود و باید از برنامه های Package Manager که دارای پروتکل های Cleanup هستند استفاده کنید. استفاده از برنامه های مدیریت فایلهای قدیمی نرم افزاری هم کمک کننده است.

هارد درایوها نه تنها برای ذخیره سازی استفاده می‌شوند بلکه از آنها به صورت Swap File هم استفاده می‌کنیم که همانند حافظه فیزیکی کار می‌کند یعنی در صورت پر شدن رم از این قسمت از هارد استفاده می‌شود. اگر مصرف هارد به بیش از ۹۰ درصد برسد، با Swap File تداخل پیدا می‌کند و کارایی به شدت کاهش می‌یابد.

همچنین در صورت استفاده بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت هارد باید یا مصرف را کم کنید یا فضای ذخیره سازی را افزایش دهید. اگر مصرف پارتیشن به ۱۰۰ درصد برسد سرور دیگر پاسخ نمی‌دهد، جداول دیتابیس خراب می‌شود و دیتا از دست خواهد رفت.

مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید